oproti klasicizmu složitější, celková tendence k uvolněnosti, rozlet
Melodie
je zpěvná (jako u klasicizmu)
přechází do různých hlasů
je nesymetrická = melodie se neopakuje
Harmonie
akordy složitější – nestačí pouze základní harmonické funkce (tónika, dominanta, subdominanta)
zahuštěná harmonie = přidávají se další tóny k tónům základním modulace (přechody z tónin)
Rytmus
nepravidelný (např. tečkovaný rytmus)
Instrumentace
přidávají se nové nástroje – harfa, anglický roh (podobné hoboji)
ventilové (=klapky) žesťové nástroje
col legno – hra na housle smyčcem, ale ne žíněmi, ale tím dřevem
(pozn. autora – Charvátová asi něco hulila… :D)
používají se okrajové polohy nástrojů
kombinace dvou nástrojů, které se k sobě vlastně nehodí
Dynamika
celá škála (ppp – mf – fff)
střídání i v jednom taktu
Poslech: Zdeněk Fibich - Poem
Eli